Frågor och svar

Vi hjälper dig med att svara på de vanligaste frågorna. Hittar du inte svar på din fråga så är du välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig.

Vanligaste frågorna 

  • Vad är det för pinkod till de olika digitalboxarna?

    Pinkoden varierar mellan boxarna. Dilog DIP-701 och DCH-760 har pinkod 1111 och de andra boxarna från Sappa har pinkod 0000. Tänk på att du kan ändra koden själv och att det då är den pinkoden som gäller.

    Läs mer
  • Vad är fabriksåterställning?

    När du gör en fabriksåterställning återställs digitalboxens inställningar till hur det var när du först fick boxen. Funktionen finns i samtliga av våra boxar och instruktioner finns i boxens instruktionsmanual. Om du vill ha hjälp att göra en fabriksåterställning, kontakta oss så hjälper vi dig. 

    Läs mer
  • Kan man sätta barnlås på TV:n?

    Du kan aktivera föräldralås på de kanaler som du inte vill att barnen ska se. Funktionen hittar du i boxens meny. Har du aktiverat föräldralås så behöver du trycka in en kod för att få tillgång till de låsta kanalerna.

    Läs mer
  • Vilka kanaler ingår i mitt basutbud?

    Våra basutbud skiljer sig beroende på vilken ort du bor på eller vilken förening du tillhör. Om du vill ta reda på vilket basutbud du har kan du enkelt logga in på Mitt Sappa eller kontakta oss så hjälper vi dig. Du kan också prara med din förening eller fastighetsägare. 

    Läs mer
  • Jag vill önska en kanal som inte finns i ert utbud

    Vi tar gärna emot ditt önskemål om nya kanaler då vi alltid vill utveckla våra tjänster och produkter. Kontakta oss så ser vi till att framföra ditt önskemål. 

    Läs mer
  • Hur ska digitalboxen kopplas till tjänstefördelaren?

    Vi på Sappa rekommenderar att man kopplar digitalboxen direkt till tjänstefördelare med en nätverkskabel utan någon utrustning emellan. Detta för att garantera en 100% leverans av TV-signalen. För att veta i vilken LAN-port på tjänstefördelaren som digitalboxen skall kopplas till, kontakta kundtjänst på 0774-444 744 eller hej@sappa.se. Vi rekommenderar inte att man använder sig av någon form av trådlös utrustning då vi inte kan garantera en bra TV-upplevelse.

    Läs mer
  • Mitt programkort har gått sönder. Vad gör jag nu?

    Om ditt programkort slutat att fungera kan du kontakta oss så hjälper vi dig med ett nytt. Vanligtvis kostar ett nytt programkort 125 kr. 

    Läs mer
  • Vad är digital-TV?

    Med digital-TV får du bättre bild- och ljudkvalitet på dina kanaler och kan se flertalet av dem i HD-upplösning. För att få kanaler digitalt behöver du någon form av digitalmottagare, exempelvis en digitalbox eller TV-modul. När du har detta på plats har du även större möjlighet att utöka ditt TV-utbud med kanaler och kanalpaket från Sappa. 

    Läs mer
  • Vilken extern hårddisk passar Sappas digitalboxar?

    Generellt bör alla sorters hårddiskar som har usb-anslutning fungera. Antingen använder du en hårddisk som du har hemma eller så införskaffar du en ny. Vi rekommenderar Seagate Expansion Portable som är testad av oss på Sappa. Denna hårddisk finns i vårt sortiment i en storlek som är 1TB och kostar 1195kr.

    Läs mer
  • Min fjärrkontroll är trasig. Vad gör jag?

    Prova först att byta till nya batterier i fjärrkontrollen. Ett tips är även att kolla så att ingen knapp har fastnat intryckt på fjärrkontrollen.

    Läs mer
  • Kan jag ha bredband från Sappa?

    För att se om vi kan leverera bredband hem till dig kan du enkelt söka på din adress. Detta gör du genom att klicka på "sök adress" eller "se om du kan köpa". Du kan också kontakta oss så hjälper vi dig. 

    Läs mer
  • Mitt bredband går långsamt, vad kan jag göra?

    Till att börja med rekommenderar vi på Sappa att du som använder en dator direktkopplar denna med en nätverkskabel. Om du inte har möjlighet att göra detta och endast surfar trådlöst kan det vara bra att kontrollera att din router är placerad optimalt sett till täckningen hemma hos dig.

    Läs mer
  • Hur ändrar jag min bredbandshastighet?

    Du kan enkelt via Mitt Sappa ändra din bredbandshastighet eller se vilka hastigheter du har tillgång till. Behöver du hjälp kan du alltid kontakta oss så hjälper vi dig. 

    Läs mer
  • Hur kommer jag igång med mitt bredband?

    För att komma igång med ditt bredband så behöver du en nätverkskabel kopplad från din tjänstefördelare till din dator. I tjänstefördelaren finns det en LAN-port där bredbandet är aktiverat. För att få veta exakt vilken det är, ring till oss på 0774-444 744.

    Läs mer
  • Min uppkoppling bryts med jämna mellanrum, vad kan jag göra?

    Om du surfar trådlöst rekommenderar vi att du ser över täckningen mellan din router och den enhet du surfar på. Ibland kan det hjälpa att flytta routern till en annan plats i hemmet.

    Läs mer
  • Kan jag ha telefoni från Sappa?

    För att veta ifall du kan få fast telefoni från Sappa behöver du söka på din adress på hemsidan . Du kan också ringa oss på 0774- 444 744 så hjälper vi dig.

    Läs mer
  • Vad behöver jag för att komma igång med telefoni?

    När man skall komma igång med sin telefoni så behöver man ha en telefonibox kopplad till sin tjänstefördelare. Denna beställer man från oss i samband med att man beställer telefoni. Den kostar 395 kr som en engångskostnad. 

    Läs mer
  • Kan jag behålla mitt telefonnummer?

    Ja, det går att behålla ditt tidigare telefonnummer. Kontakta oss eller meddela detta när du beställer telefoni så hjälper vi dig. Flytten av telefonnumret tar cirka två veckor. 

    Läs mer

Behöver du hjälp med något annat?

  • Jag kan inte se alla kanaler i mitt utbud?

    Om du inte kan se alla kanaler i ditt utbud rekommenderar vi att du kontrollerar att ditt programkort sitter korrekt i din box eller TV-modul. Om du har en box rekommenderar vi att du gör en omstart av denna. Har du en TV-modul kan det vara bra att ta ur denna ur din TV och sätta i den på nytt.

    Läs mer
  • Det står "kortproblem" på min TV. Vad betyder det?

    När du får detta meddelande kan det vara bra att kontrollera att ditt programkort sitter i korrekt i din box. Det kan hjälpa att ta ut kortet ur boxen och prova att vända på det.

    Läs mer
  • Vad är fabriksåterställning?

    När du gör en fabriksåterställning återställs digitalboxens inställningar till hur det var när du först fick boxen. Funktionen finns i samtliga av våra boxar och instruktioner finns i boxens instruktionsmanual. Om du vill ha hjälp att göra en fabriksåterställning, kontakta oss så hjälper vi dig. 

    Läs mer
  • Vilka kanaler ingår i mitt basutbud?

    Våra basutbud skiljer sig beroende på vilken ort du bor på eller vilken förening du tillhör. Om du vill ta reda på vilket basutbud du har kan du enkelt logga in på Mitt Sappa eller kontakta oss så hjälper vi dig. Du kan också prara med din förening eller fastighetsägare. 

    Läs mer
  • Jag vill önska en kanal som inte finns i ert utbud

    Vi tar gärna emot ditt önskemål om nya kanaler då vi alltid vill utveckla våra tjänster och produkter. Kontakta oss så ser vi till att framföra ditt önskemål. 

    Läs mer
  • Vad är digital-TV?

    Med digital-TV får du bättre bild- och ljudkvalitet på dina kanaler och kan se flertalet av dem i HD-upplösning. För att få kanaler digitalt behöver du någon form av digitalmottagare, exempelvis en digitalbox eller TV-modul. När du har detta på plats har du även större möjlighet att utöka ditt TV-utbud med kanaler och kanalpaket från Sappa. 

    Läs mer
  • Hur byter jag kanaler i Sappa Fem och Sappa Tio?

    Du kan enkelt byta kanaler på Mitt Sappa där du också ser alla valbara kanaler du kan byta till. De nya kanalerna du väljer blir tillgängliga vid nästa månadsskifte. Behöver du hjälp med att byta kanaler kan du kontakta oss så hjälper vi dig. 

    Läs mer
  • Det står "allvarligt fel" på min TV. Vad gör jag?

    När det står ”Allvarligt fel” på din TV så har digitalboxen tappat kontakten med den inkommande TV-signalen. Felmeddelandet låter allvarligare än vad det är. Det man kan testa själv är att starta om digitalboxen genom att dra ur strömkabeln i några sekunder och sedan sätta tillbaka den igen, tänk på att det kan ta en liten stund för boxen att starta upp efter en omstart. Om det inte vill komma igång efter omstart så kontakta oss så hjälper vi dig. 

    Läs mer
  • Det står "ingen signal" eller "svag signal". Vad ska jag göra?

    Felmeddelandet kan bero på flera olika saker. Följ våra tre steg nedan för att se om det kan lösa problemet. 

    Läs mer
  • Hur beställer jag en enstaka match (pay-per-view)?

    För att kunna beställa en PPV-match behöver du vara digital-TV-kund hos Sappa. Logga in på Mitt Sappa för att beställa en match eller kontakta oss så hjälper vi dig. Vi har rättigheter för flertalet matcher från Allsvenskan och SHL. Saknas din match? Då kan du istället välja ett kanalpaket från C More där alla matcher visas. 

    Läs mer
  • Behöver jag ha ett bredbandsabonnemang för att ha IPTV?

    Nej, du behöver inte ha ett bredbandsabonnemang för att kunna ha IPTV från Sappa.

    Läs mer
  • Vad är analog TV?

    Det finns olika typer av bildkvaliteter, analog är en av dem. Detta utbud får du tillgång till utan någon extra utrustning, det räcker att koppla in en antennkabel direkt in i din TV. Om du skaffar digital-TV får du bättre bild- och ljudkvalitet samt större möjligheter att välja det utbud som passar just dig.

    Läs mer
  • Kan jag köpa TV från Sappa?

    För att se om vi kan leverera TV hem till dig kan du enkelt söka på din adress. Detta gör du genom att klicka på "sök adress" eller "se om du kan köpa". Du kan också kontakta oss så hjälper vi dig. 

    Läs mer
  • Hur utökar jag mitt TV-utbud?

    Du kan enkelt logga in via Mitt Sappa för att beställa fler kanaler eller kanalpaket. Vill du ha hjälp med att beställa kan du även kontakta oss så hjälper vi dig. Spana in hela vårt utbud här

    Läs mer
  • Jag har störningar på mina analoga kanaler. Vad gör jag?

    Börja med att kontrollera att din antennkabel är ordentligt ansluten i både antennuttaget i väggen och i din TV. Vi rekommenderar att du har antennkabeln kopplad direkt mellan uttaget och din TV. Om problemet kvarstår så rekommenderar vi dig att testa en annan antennkabel. Om detta inte hjälper testa ett annat antennuttag om det finns i din bostad!

    Läs mer
  • Hur gör jag en felanmälan?

    Du gör en felanmälan genom att kontakta oss så hjälper vi dig. Om du vill se våra aktuella driftstörningar eller kommande arbeten kan du gå till sappa.se/driftinformation där du alltid hittar den senaste informationen. 

    Läs mer

Sappas kundlojalitetscenter

Vi vill vara Sveriges kundvänligaste företag. Därför finns vi tillgängliga alla dagar, året om 8-22. Ring, maila eller chatta med oss!